Бібліотечний урок

Тема : «В океані книжковому відкривай духовні острови».

Мета: навчати вміло користуватися джерелами знань;

виховувати любов до рідного краю, бережне ставлення до книги.

Всім добрий день! Найбільше чудо в світі – це людська доброта. Подаруйте посмішки один одному, подаруйте посмішки гостям. Дякую! Сідайте, будь ласка.

Дорогі учні! Сьогодні у нас бібліотечний урок і водночас свято, бо в нас гості: вчителі зарубіжної літератури та шкільні бібліотекарі.

Ми будемо проводити урок у формі гри, уявної мандрівки за темою «В океані книжковому відкриваємо духовні острови!»

Епіграфом до нашого уроку послужать слова давнього мудреця Цицерона: «Дім, в якому немає книг, подібний тіла, позбутого душі».

І це дійсно так, бо книга – святиня, без якої немислиме життя людини, без книги воно стає сірим, одноманітним і буденним. Тому з книгами ми йдемо по життю, з ними почуваємо себе впевненішими, мудрішими.

Наші мудрі друзі, які не вміють говорити, але розповідають нам про незвичайні пригоди і подорожі, про чудеса, про навколишній світ, навчають нас як на світі жити. Ми завжди шукаємо у книгах відповіді на свої запитання. Саме книгам ми присвячуємо наш урок.

Урок наш гра-подорож по чудовій країні, яку неможливо знайти на жодній карті світу. Це країна книг – Книгоград.

В який би ви дім не зайшли, в якій родині не побували, скрізь обов’язково побачите книги – у шафі, на столі, у шкільному ранці, а в декого навіть під подушкою.

Книги порівнюють з ріками, які напувають планету мудрістю. Книга – вікно у світ. Але, щоб зрозуміти зміст книги, думки письменників, поетів потрібно постійно працювати і не шкодувати ні часу , ні сил.

Уміння вдумливо читати книги, збагатить ваше життя, зробить його цікавішим і наповненим.

Закрийте, будь ласка, очі і уявіть собі, що ми серед моря широкого. (шум моря). Швидко мчимо на паруснику назустріч вітру. Його подих розвиває волосся. Легкий шум хвиль, крик чайок… Все це зачаровує і манить.

Сьогодні ми з вами поринемо у цікаву мандрівку, у країну, де живуть тільки розумники, які все добре знають і вміють, а тому життя в цій країні незвичайне і цікаве.

Ми відправляємося в далеке і нелегке плавання до країни Книгоград. Помандруємо не самі, а з нашими шановними гостями, які вважають свою роботу не просто роботою, а своєю місією на землі, покликанням своєї душі, адже з книгами пов’язали своє життя, з книгами працюють і відпочивають, і книгам безмежно віддані (шум моря).

Вчитель: Ну, що ж всі готові до подорожі?

Діти: Так (одягають безкозирки).

Вчитель: Підняти якір, вирушаємо! Бачу, бачу острів. Це острів «Цікавих повідомлень». Що ж ви знайшли на цьому острові?

Діти: Ми знайшли прислів’я та приказки про книги. (1 група)

0. Книги читати – усе знати.

1. Ученому світ, а невченому – тьма.

2. Книга твій друг, без неї, як без рук.

3. Хто багато читає, той багато знає.

4. Хліб живить тіло, а книга розум.

5. Книга вчить, як на світі жить.

6. Книга в щасті прикрашає, а в нещасті утішає.

7. Книга – джерело знань.

8. Без книги - як без сонця, і вдень темні віконця.

9. З книгою поведешся – розуму наберешся.

11. Книга – морська глибина, то почерпни аж до дна.

Діти: А ми знайшли загадки про книги. (2 група).

1. Язика немає – розуму навчає.

2. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє.

4. Дерево – не дерево, а листки має.

5. Не людина, а говорить.


6. Бачить - не бачить,
Чути - не чує.
Мовчки говорить,
Дуже мудрує.

7. Ні думає, ні гадає, а других навчає.


8. Має листя, але не дерево, дає плоди, але не цвіте.


9. Дуже я потрібна всім -
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.


10. Поле письменник-агроном
Засіяв буквами-зерном.
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай!

11. Не сорочка, а зшита,
Не кущ, а з листочками,
Не людина, а говорить.


12 Дивишся — чистенька,
Погладиш - гладенька,
А читати станеш - спотикаєшся.

13. Снігові поля, чорні грачі,
Хочеш розумним бути - бери та вчи.

14. Без язика, а говорить,
Без голови, а все розуміє,
Без ніг, а скрізь буває.

15. Язика не має, а науки навчає.

16. Завжди можу стати у пригоді,
Моїх вам порад не злічити.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить».


17. Сама я нічого не знаю, та всіх розуму навчаю.

18. По білому полю чорним маком сіяно.

19. Лежить,мовчить,астонерозумних навчить.

20. Біле поле, чорні квіти,
Люблять їх збирати діти.
Хто квіток тих назбирає,
Той новин багато знає.

Учні: А ми знайшли вислови про книги відомих людей.

1. «Люди перестають мислити, коли перестають читати» Дені Дідро, французький філософ.

2. «Книги – діти розуму» Джонатан Світ, англійський письменник.

3. « Книжки – кораблі думки, що мандрують хвилями часу» Френсіс Бекон, англійський філософ.

4. «Завдання книг – полегшити, прискорити пізнання життя, а не замінити його» Януш Корчак, польський письменник.

5. «Без пристрасті до книжки людині недоступні культура сучасного світу, інтелектуальне і емоційне вдосконалення» Василь Сухомлинський, видатний педагог.

6. «Дивною і ненатуральною здається людина, яка існує без книги» Т.Г.Шевченко, український письменник.

7. «Як музикант не може прожити дня , щоб не взяти до рук музичного інструмента, не творити і не діставати від цього насолоди, - так людина не може обійтися без книжки» В.О.Сухомлинський, видатний педагог.

8. «Книги – морська глибина, хто в них пірне аж до дна, той хоч і труду мав досить , дивнії перли виносить» І.Я.Франко, український письменник.

Вчитель : Молодці, діти, ви дуже гарні шукачі! Дякую вам за такі цікаві повідомлення.

Моряк: Шторм піднявся до 9 балів.

Але я моряк бувалий,

Після бурі й хвилювань

Ми на острові «Вмінь та знань» (виходить Королева книг)

Королева: Я, Королева книг і живу на острові «Вмінь та знань». Я навіть не буду запитувати : «Чи хочете ви мати хорошого і вірного друга, який вас ніколи не зрадить, не образить. Звичайно хочете! Адже так?»

Діти: Так.

Королева: Як ви думаєте, хто може бути таким другом?

Діти: Звичайно книга.

Королева: А що ви знаєте про книгу, зараз перевіримо. Якщо дасте правильну відповідь на запитання, то отримаєте цукерку. Участь можуть брати всі бажаючі. Увага , починаємо.

1. Де починається життя книги? ( в лісі)

2. З чого починається книга? (з обкладинки)

3. Чого найбільше боїться книга? ( дощу, вогню, брудних рук)

4. Головний обов’язок читача (вчасно повернути книгу в бібліотеку)

5. Назвіть два основних правила збереження підручників (обгорнути, зробити закладин ку)

6. Малюнок у книзі – це (ілюстрація)

7. Як називається перша сторінка книги? (титульна)

8. Як називається забудькуватий читач? (боржник)

9. Про що можна дізнатись з титульної сторінки? (про автора, назву, де і коли видана книга )

10. Що таке анотація? (короткий зміст книги)

11. Назвіть структуру книжки (обкладинка, форзац, титульна, книжковий блок, довідкова частина)

12. Що таке довідкова частина? (передмова, анотація, зміст)

13. Абонемент – це (місце, де видають книги додому)

14. Читацький формуляр – це (картка, у яку заносять відомості про читача та записують книги)

15. Назвіть види перших книг (камяні, глиняні, книги-сувої, паперові книги)

16. Хто винайшов папір? (оси)

17. Що таке рукопис? (текст написаний від руки)

18. Видавництво – це (організація, яка видає книги, журнали, газети)

19. Художник в книзі (малює ілюстрації)

20. Де знаходиться зміст книги?(на початку або в кінці книги)

Вчитель: Молодці діти! Мені дуже приємно, що ви знаєте бібліотечні терміни!

Матрос: О, боже! Я бачу піратів! Що робити? Що робити?

Учень: Головне не панікувати. Прийдеться з ними зустрітися. Вислухаємо їхні вимоги. Спокійно, вони наближаються.

Пірат: Хто ви? Куди тримаєте курс?

Учень: Ми шукаємо духовні скарби!

Пірат: Ха, ха, ха! Які ще духовні скарби. Про такі не чув! Я знаю золото, срібло, алмази, перли. А у вас золото є?

Учень: Ні Немає.

Пірат: Тоді будете у нас рабами. Ха, ха, ха!

Учень: Але ми не можемо бути рабами!

Пірат: Чому це раптом!

Учень: Бо ми розумні!

Пірат: Які, які? Розумні? Ха, ха, ха ! А хіба є такі?

Учень: Так є!

Пірат: А як ви такими стали?

Учень: Бо ми читаємо книги. А ви читаєте?

Пірат: Ні.

Учень: Якщо ми вам подаруємо книгу, ви нас відпустите.

Пірат: Показуйте.( дивиться книгу) О, золото, золото!!!

Учень: Книга врятувала нам життя. Ох і страшно було!

Можемо подорожувати далі.

Матрос: Увага, увага! Наступна зупинка на острові «Диво-книга»

Книги- малюки

Книги-велетні

За даними Книги рекордів Гіннеса, найбільшою в світі друкованою книгою являється «Гигантская визуальная одиссея по королевству Бутан». Розміри її сторінок – ширина - один метр п’ятдесят два сантиметра, а довжина - два метри тринадцять сантиметрів і важить майже шістдесят кілограмів. Створено лише одинадцять її екземплярів.

«Самая большая книга для малышей» - російський рекорд. В 2004 році в Росії видавництвом «Ин» був встановлений новий рекорд – видана книга «Самая большая книга для малышей». Її розміри – висота шість метрів, а ширина три метри і важить чотириста дев’яносто два кілограма.

Книги, які можна їсти.

Книги – люди

Дуже давно, коли ще не було книг, у Римі жив багатий торговець Іцел. І вирішив він створити бібліотеку. Як, спитаєте, можна створити бібліотеку, коли немає книг. Річ у тім, що тоді були книги, але зберігались вони не на книжкових полицях, а в людській пам’яті. Знаменитий Гомер не бачив своїх «Іліади» та «Одіссеї» - вони були записані лише через кілька століть після створення. Але кмітливий торговець, прагнучи подивувати всіх, зібрав найздібніших й найрозумніших рабів, кожен з яких став «книгою», вивчив котрусь із поем. Якось Іцел вирішив продемонструвати перед гостями свою освіченість і почав цитувати «Іліаду», але забув потрібне місце. Тож звелів привести «Іліаду». Та у відповідь почув, що «Іліада» захворів і не може підвестися з ліжка.

Вчитель: На цьому острові було дуже цікаво! Ми дізналися багато нового. Але ми знову вирушаємо в путь.

Матрос: Увага! Увага! Всім на борт корабля! Бачу ще острів і зветься він «Україна моя!» (виходять учень і учениця в українських костюмах )

Учень: На цьому острові ми знайшли запитання. Усі знають приказку «Степ та воля – козацька доля». І ще всім відомо, що найчастіше розташовували Січі на річкових островах.

1. Назвіть острів, осередок Запорозької Січі (острів Томаківка – неподалік від Хортиці).

2. Назвіть козака, якого насправді не існувало, але ім'я його знають по всій Україні (Мамай)

3. Хто ніколи не ступав на землю Січі? (жінки)

4. Що означає слово «козак»? (вільний)

5. Як називається музичний інструмент, на якому грали запорожці (кобза)

6. Улюблена їжа козаків (куліш)

Вчитель: Діти, я дякую вам за відповіді. Любіть свою Україну!

Учениця: Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, і трави, і води,

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди!

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

Юначе! Хай буде для неї твій сміх,

І сльози, і все до загину…

Не можна любити народів других,

Коли ти не любиш Вкраїну…

Учень: Дівчино! Як небо її голубе,

Люби її кожну хвилину.

Любіть у коханні, в труді, у бою,

Як пісню, що лине зорею…

Всім серцем любіть Україну свою, -

І вічні ми будемо з нею!

Вчитель: Дякую за увагу. На цьому наша подорож завершена

Кiлькiсть переглядiв: 383

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.